Tisková zpráva A.Č.K.: SPALOVAČ MRTVOL byl digitálně zrestaurován metodou DRA

Tisková zpráva A.Č.K.: SPALOVAČ MRTVOL byl digitálně zrestaurován metodou DRA

OOA-S spolupracuje s Asociace českých kameramanů a zveřejňuje jejich tiskovou zprávu k premiéře digitálně restaurovaného filmu Spalovač mrtvol, režiséra Juraje Herze a kameramana Stanislava Miloty, který bude mít 29.6. 2019 premiéru na MFF v Karlových Varech.


OOA-S spolupracuje s Asociace českých kameramanů a zveřejňuje jejich tiskovou zprávu k premiéře digitálně restaurovaného filmu Spalovač mrtvol, režiséra Juraje Herze a kameramana Stanislava Miloty, který bude mít 29.6. 2019 premiéru na MFF v Karlových Varech.

 

U příležitosti premiéry digitálně restaurovaného filmu Spalovač mrtvol režiséra Juraje Herze si dovolujeme informovat veřejnost o některých faktech. V roce 2017 bylo Ministerstvem kultury certifikováno sedm Metodik digitalizace národního filmového fondu včetně metodiky DRA – Digitálně restaurovaného autorizátu. Vznikl tak vynikající pracovní postup vedoucí ke kvalitní digitalizaci českých filmů zachovávající původní kvalitu filmových děl a současně přinášející velké finanční úspory. Film Spalovač mrtvol je jedním z takových digitalizací. Pro jeho výrobu byl použit vzorkovník DRA, který vznikl v rámci výzkumu projektu NAKI na Akademii múzických umění v Praze (AMU), kde vznikla laboratoř Centrum poradenství a analytických služeb (CPA). Vzorkovníky DRA byly vytvořeny za spoluúčasti kameramana filmu Stanislava Miloty. Restaurátorské práce vedl digitální restaurátor prof. Marek Jícha s expertní skupinou ve složení Stanislav Milota – kameraman filmu a členové expertní kameramanské skupiny - prof. Jaromír Šofr, prof. Jiří Myslík, Andrej Barla a Daniel Souček. Výsledná digitalizace byla provedena v Universal Production Partners (UPP), kde práce vedl vrchní technolog UPP Ivo Marák.

V roce 2018 byla podepsána dohoda mezi AMU/FAMU a Národním filmovým archivem (NFA), v níž se NFA, po sérii nepodařených digitalizacích tzv. Norských fondů, zavázal k procesu digitalizace již přizvat kameramany. Ze strany NFA je tato dohoda zneužívána, jsou sice využívány výsledky dlouholetého výzkumu digitalizace na FAMU, ale použitá restaurátorská metoda DRA je záměrně zamlčována. Kameramani za svou expertní činnost nejsou honorováni.

Zúčastnění kameramani a digitální restaurátoři proto důrazně protestují, aby si NFA a Státní fond kinematografie (SFK) přivlastňovaly jejich práci, neuváděly jejich přítomnost a použitou metodiku DRA v titulcích digitalizovaných filmů, a dokonce je ani nezvaly na premiéry digitalizovaných filmů a nadále tím mátly veřejnost, že tuto práci prováděl někdo jiný.

Další filmy, které byly restaurovány podle metodiky DRA za účasti expertní skupiny kameramanů a kdy fakt o použité metodice DRA nebyl uveden v titulcích filmů:

  • Daleká cesta, režiséra Alfréda Radoka a kameramana Josefa Střechy
  • Lásky jedné plavovlásky, režiséra Miloše Formana a kameramana Miroslava Ondříčka
  • Zborov, režisérů Jana Alfréda Holmana a Jiřího Slavíčka a kameramanů Josefa Střechy a Vladimíra Kolátora
  • Postřižiny, režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra
  • Na samotě u lesa, režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra
  • Báječní muži s klikou, režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra

Asociace českých kameramanů
V Praze dne 29.6.2019